tirsdag 5. oktober 2010

Pictogram oppgave

En av de første oppgavene vi hadde var å lage en serie pictogrammer, først på papir og deretter på data, i programmet Adobe Illustrator CS5. Vi begynnte med å gå rundt i Sandnes for å få litt inspirasjon, og for å se hvor mange forskjellige pictogramer det egentlig finnes rundt om på kjøpesentre, gater osv. Når vi fant pictogramer vi likte, tegnet vi en rask skisse på et ark vi hadde med oss. Etter at vi hadde fått litt inspirasjon og fått en liten  ide`om hvilken funksjon pictogramer har i hverdagen, gikk vi inn å valgte et tema. Temaet jeg valgte var "Cruiseskip", så da var det bare å sette igang med å tenke på hvilke pictogramer som trengs på et cruiceskip. Jeg tegnet skisser og kom etterhvert frem til 8 pictogramer. 

Dette var del 1 av oppgaven, del 2 var å tegne inn ett av pictogramene på data, men vi skulle lage 5 forskjellige varianter av det ene pictogramet. Dvs. bruke ulike tykkelse på linjer, bruke rette og buede linjer, eksprimentere med farger osv. Vi skulle også forstørre det pictogrammet vi likte best på et eget ark.

Ferdig resultat:



Forstørret variant:

Klikk på bildene for å se dem i full størrelse.


Hva syns du om pictogramene mine? Syns du jeg forstørret det rette pictogramet?

1 kommentar:

  1. Så flink du er til å skrive. Oversiktlig og enkelt å forstå. Bra jobba!
    Jeg likte forresten best den oppe til venstre ;)

    SvarSlett